mandag den 30. april 2012
Koldskålstid
Så fik jeg smagt på årets første potion koldskål.
Et af sommerens projekter må blive at lave en sukkerfri variation med glutenfrie og sukkerfrie kammenjunker til
Jeg turde ikke lige tage springet fuldt ud i denne første portion... så jeg nøjedes med at halvere sukkeret i opskriften :)
Og smagen var perfekt!
Jeg brugte:
1 l. kærnemælk
1 l. tykmælk
1 dl. sukker (kunne måske erstattes af lidt agavenektar og øge mængden af stevia)
1/8 tsk. stevia max sød
1 spsk. vaniljesukker (kunne erstattes af vaniljepulver)
røre røre... og klar til servering.
Min erfaring er at stevia ikke egner sig til at stå alene, da sødmen kommer forskudt i forhold til de andre smagsnuacner.. så derfor skal der en ekstra søde-kilde til.
Har i læsere prøvet at lave koldskål med stevia?
Smid en kommentar, jeg hører meget gerne jeres erfaringer :)
Etiketter:
koldskål,
opskrift,
Sødemiddel
lørdag den 28. april 2012
Ny bog om Stevia
Til alle steviafans er der det nu spændende nyt
Forlaget Sphinx har udgivet en bog om planten og sødemidlet stevia.
Bogen indeholder såvel baggrundsviden om planten og en del opskrifter.
Her er hvad forlaget skriver på deres hjemmeside:
Barbara SimonsohnBogen kan bestilles hos den lokale boghandler
Stevia
Syndigt sød men kernesund - Alternativet til sukker og sødemidler
Stevia er den søde nydelse uden dårlig samvittighed og dermed et ægte alternativ til sukker og sødestoffer. Stevia er en plante, der oprindelig stammer fra Colombia. Den søder uden kalorier, har ingen bivirkninger og giver vigtige mineraler og vitaminer til styrkelse af immunsystemet. Derfor er Stevia også ideel ved overvægt, diabetes og neurodermitis. De lande, der har haft godkendt Stevia i årtier, har kun de bedste erfaringer. Stevia er et kaloriefrit, naturligt sødemiddel velegnet til diabetikere og til alle, der vil tabe sig og leve sundere. Især for børn, der endnu mere end de voksne er udsat for et for højt sukkerforbrug, er Stevia ideelt, idet det heller ikke skader tænderne. I Japan er nu mere end 40 procent af de anvendte sødestoffer Stevia-produkter. Bogen giver detaljerede oplysninger om historie, forskning, medicin og brug af erfaringerne i andre lande, men den rummer også en opskriftsamling, der viser læseren, hvordan det er muligt at anvende Stevia i den daglige madlavning. Sødestoffet i Stevia er for nylig blevet godkendt som levnedsmiddel i EU, og Stevia-produkter kan nu frit sælges i Danmark. Denne bog imødekommer et voksende behov for oplysning om Stevia og Stevia-produkter og rummer en mængde opskrifter og værdifulde tips.
Jeg er overbevist om at det ikke bliver den sidste bog vi kommer til at se i de danske boghandlere. Man kan jo håbe at vi om 50 år har stevia som en naturlig del af hverdagen i stedet for det hvid kaloriefyldte sukker.
Etiketter:
Bøger
lørdag den 17. marts 2012
Første forsøg med hjemmelavet sukkerfri is
Første forsøg med at lave is, gik som forventet. Den blev krystalliseret.
Det kunne sikker have været reddet ved at bruge en ismaskine, men sådan en har jeg ikke.
-Eller ved at røre i det med jævne mellemrum ind til det er frosset, men det gider jeg ikke :)
Normalt når jeg laver flødeis er det:
3 dl. æggeblommer
3-4 l. piskefløde
500 g. flormelis
+ vaniljesukker og andet smag
Denne gang var det:
2 æggeblommer
2 dl. fløde
En anelse stevia maxsød
2 tsk kakaopulver
et lille drys vaniljepulver
Æggeblommer, stevia og kakaopulver piskes grundigt
Fløde piskes til piskeriset trækker spor i fløden
Vend det hele forsigtigt sammen.
Som sagt så blev det krystalliseret... men smagen var okay :)
en lille sjat alkohol ville evt. kunne have afhjulpet problemet med krystalliseringen.. men det har jeg dog ikke forsøgt.
Hvis du tænker at det må du prøve, så vær obs på at det er nemmere at komme meget lidt stevia i og efterfølgende komme mere i hvis ikke det var nok, end det er at fjerne den ekstrem søde smag, hvis du kommer for meget i :)
Har du en ismaskine, så håber jeg du får lyst til at prøve og dele oplevelsen i en kommentar :)
Etiketter:
is,
opskrift,
Sødemiddel
fredag den 16. marts 2012
Stevia MaxSød
-og diverse andre sødemidler på det danske marked.
Jeg har fået købt mig en lille bøtte Stevia MaxSød.
-WOW! hold da op hvor er det sødt!
Stevia Maxsød er det reneste stevia produkt og sødmen kan kun siges at være helt ekstrem!
Bare det at have rørt ved bøtten, efter at den har været åbnet første gang afgiver et støv på dine fingre der er så sødt som slik.
Kiloprisen ligger på et sted mellem 5000 og 6000 kroner pr. kilo.. men mængderne der skal bruges er så latterlige små at man slet ikke kan forholde sig til det, når man er vant til at bruge sukker.
Der findes efterhånden et godt bredt udvalg på markedet men det er egentligt utroligt at de kan få lov at bruge navnet stevia på produkterne.
Da stevia søder så ekstrem meget så er Stevia den ingrediens der findes mindst af i de blandede produkter.
Dette er selvfølgelig for at gøre produktet doseringsvenlig og let anvendeligt i husholdningen.
For det er uden tvivl umuligt at tage en alm. kageopskrift og erstatte sukkeret med SteviaMxSød, så vil kagen ende op med at få en underlig konsistens eller blive så sød (og dyr) at den er helt uspiselig.
Men for at nævne et af produkterne på markedet kan man tage et kig på Hermesetas SteviaSweet sødepulver. Kan anvendes i kager, på morgenmad m.m. er nemt at dosere da 1 tsk steviasweet svarer til 1 tsk sukker.
men men men... Man kan jo kun forestille sig at der er en masse fyldstoffer i dette produkt da 1 tsk steviasweet vil inde holde ca. 0,01 gram ren stevia ud af de 4,0 gram som en tsk sukker vejer.
Hovedingrediensen i SteviaSweet fra Hermesetas er så Maltodextrin, skarpt forfuldt af inulin og oligofructose. Alle naturprodukter (Bonus-point her!) Men men men... Maltodextrin påvirker blodsukkeret lige så meget som når du indtager ren glucose (glucose = blodsukker). Hvad er hele ideen så i at lave et sødemiddel, ud over at det sikker ikke skader dine tænder på samme niveau som sukkert.
Det jeg vil sige her er: "Se dig for når du køber stevia produkter" Du ender hurtigt med et dyrt produkt der næsten ikke har set skyggen af Stevia, og som ikke er meget bedre end de alm. sødemidler der ellers er på markedet.
Nå men jeg sværger til rene produkter (det kan du vel næsten fornemme).
Godt nok er Setvia MaxSød jo ikke en plante, men helt sikkert nemmere at anvende end planten (og så er produktet lovligt at anvende som fødevare i DK i modsætning til planten).
Min store udfordring ligger nu i at finde ud af hvordan jeg anvender dette ekstremt koncentrerede produkt :)
Det er jo ingen sag der hvor det skal røres i flydende produkter, hvor sukkeret ikke er med til at give konsistens.
Her går planerne på at lave:
Marmelade, drikkeyoghurt, smoothies, milkshake, søde juice, saft m.m.
På morgenmadsproduktet skal børnene lige vænne sig til at der ikke længere drysses sukker på havregrynene, men at havregrynene nu har en "helt naturlig sødme" i forvejen, da jeg et lille drys stevia er nok til at søde hele bøtten med havregryn. Så nu bliver mine havregryn sødet på forhånd i det øjeblik de hældes i beholderen.
Har du erfaringer, opskrifter eller andet spændende så smid en kommentar
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Jeg har fået købt mig en lille bøtte Stevia MaxSød.
-WOW! hold da op hvor er det sødt!
Stevia Maxsød er det reneste stevia produkt og sødmen kan kun siges at være helt ekstrem!
Bare det at have rørt ved bøtten, efter at den har været åbnet første gang afgiver et støv på dine fingre der er så sødt som slik.
Kiloprisen ligger på et sted mellem 5000 og 6000 kroner pr. kilo.. men mængderne der skal bruges er så latterlige små at man slet ikke kan forholde sig til det, når man er vant til at bruge sukker.
Der findes efterhånden et godt bredt udvalg på markedet men det er egentligt utroligt at de kan få lov at bruge navnet stevia på produkterne.
Da stevia søder så ekstrem meget så er Stevia den ingrediens der findes mindst af i de blandede produkter.
Dette er selvfølgelig for at gøre produktet doseringsvenlig og let anvendeligt i husholdningen.
For det er uden tvivl umuligt at tage en alm. kageopskrift og erstatte sukkeret med SteviaMxSød, så vil kagen ende op med at få en underlig konsistens eller blive så sød (og dyr) at den er helt uspiselig.
Men for at nævne et af produkterne på markedet kan man tage et kig på Hermesetas SteviaSweet sødepulver. Kan anvendes i kager, på morgenmad m.m. er nemt at dosere da 1 tsk steviasweet svarer til 1 tsk sukker.
men men men... Man kan jo kun forestille sig at der er en masse fyldstoffer i dette produkt da 1 tsk steviasweet vil inde holde ca. 0,01 gram ren stevia ud af de 4,0 gram som en tsk sukker vejer.
Hovedingrediensen i SteviaSweet fra Hermesetas er så Maltodextrin, skarpt forfuldt af inulin og oligofructose. Alle naturprodukter (Bonus-point her!) Men men men... Maltodextrin påvirker blodsukkeret lige så meget som når du indtager ren glucose (glucose = blodsukker). Hvad er hele ideen så i at lave et sødemiddel, ud over at det sikker ikke skader dine tænder på samme niveau som sukkert.
Det jeg vil sige her er: "Se dig for når du køber stevia produkter" Du ender hurtigt med et dyrt produkt der næsten ikke har set skyggen af Stevia, og som ikke er meget bedre end de alm. sødemidler der ellers er på markedet.
Nå men jeg sværger til rene produkter (det kan du vel næsten fornemme).
Godt nok er Setvia MaxSød jo ikke en plante, men helt sikkert nemmere at anvende end planten (og så er produktet lovligt at anvende som fødevare i DK i modsætning til planten).
Min store udfordring ligger nu i at finde ud af hvordan jeg anvender dette ekstremt koncentrerede produkt :)
Det er jo ingen sag der hvor det skal røres i flydende produkter, hvor sukkeret ikke er med til at give konsistens.
Her går planerne på at lave:
Marmelade, drikkeyoghurt, smoothies, milkshake, søde juice, saft m.m.
På morgenmadsproduktet skal børnene lige vænne sig til at der ikke længere drysses sukker på havregrynene, men at havregrynene nu har en "helt naturlig sødme" i forvejen, da jeg et lille drys stevia er nok til at søde hele bøtten med havregryn. Så nu bliver mine havregryn sødet på forhånd i det øjeblik de hældes i beholderen.
Har du erfaringer, opskrifter eller andet spændende så smid en kommentar
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Etiketter:
Sødemiddel
onsdag den 29. februar 2012
Stevia kan nu købes som sødemiddel i Danmark
Det har nu efterhånden været muligt at købe Stevia som sødemiddel i Danmark i et stykke tid.
Selvom bloggen her hovedsageligt har beskæftiget sig med planten stevia, vil jeg prøve det nye sødemiddel af og det kommer sikkert til at få sin plads her på bloggen på lige fod med planten.
I skrivende stund er planten ikke fødevaregodkendt i Danmark i modsætning til selve detraffinerede sødemiddel.
I lighed med alle andre sødemidler på markedet er stevia hamrende dyrt i forhold til sukker. Når man sammenligner kilopris.
20 g. kan købes for ca. 120 kroner.
Sammenligner man sødme, så vil det svare til ca. 6 kilo sukker for 120 kroner eller ca. 20 kroner kiloet (i sukkersmag).
Stevia er oplagt at bruge hvis man er diabetiker. Det påvirker ikke blodsukkeret og tilfører ikke kroppen energi.
Diabetesforeningen har bragt en artikel i deres magasin om sødemidlet.
Der er en udmærket vejledning i hvilke produkter man skal vælge og hvad man skal være opmærksom på når man vælger mærket af stevia sødemidlet.
Du finder artiklen ved at klikke her
god læselyst
Etiketter:
Sødemiddel
tirsdag den 10. januar 2012
Sødemidlet Stevia godkendt i EU
Så blev sødemidlet Stevia godkendt i EU.
Planten er endnu ikke godkendt, men mon ikke det kommer på et tidspunkt også.
Se linket her for at læse mere om det hos fødevarestyrelsen.
Det bliver fantastisk spændende at se dette produkt i fødevarerne i Dk.
Personligt håber jeg at det vil erstatte om end ikke alle sødemidler brugt i de danske fødevarer, så mindst 90% af dem. Da det er langt sundere end de kemisk fremstillede så som Aspartam, der indeholder 10% træsprit.
Ind til videre har valgt i bl.a. cola og andet sodavand her i danmark været mellem sukker-sodavand der giver fedtlever eller alternativerne der er sødet med aspartam der er mistænkt for at øge vægt, give kræft svulster og meget mere.
Hurra for et godt skridt i den rigtig retning mod et bedre helbred og velsmagende desserter!!! Hip Hip!
Etiketter:
Sødemiddel
lørdag den 24. september 2011
Spørgsmål fra en af mine dejlige læsere
![]() |
| Bladene hænger og nogle få blade nederst er begyndt at visne, fordi jeg ikke har været gavmild nok med vandkanden. Normalt strutter badene i stedet for at hænge. |
Det får da lige sin helt egen tråd
Hej Rollike, jeg håber du kan hjælpe mig, da du lader til at være den bedste Stevia-kender i blogosfæren!Det er altid hyggeligt at få en kommentar med på vejen... vil da meget hellere have dem her på bloggen end på mail... så 1000 tak for din kommetar/spørgsmål :)
Jeg købte på MAD Foodcamp i slut august en Steviaplante. Den vokser pænt, men jeg har ret svært ved at holde "liv" i den - bladene hænger ofte lidt, selvom jeg giver den en lille smule vand næsten dagligt (det er noget med, at den kun lige skal være fugtig, ikke?).
Jeg har omplantet den i en 16 cm. i diameter potte, hvilket hjalp, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med dens udseende.
Ofte synes bladene også at visne hen - eller bliver de mon spist af bananfluer?
Har du nogle gyldne tips, du kan bidrage med?
(Undskyld jeg skriver her, ledte forgæves efter en mailadresse)
Hilsen en trofast læser:)
Jeg vil tro at du faktisk giver den for lidt vand.
De gange jeg har oplevet at bladene hænger på min plante er når den får for lidt vand.
Stevia drikker store mængder vand, og jeg har ind til nu ikke haft "held" til at drukne den, til trods for at mine planter til tider har sejlet i vand! :)
Læs også tråden her
Det bedste du kan gøre at give din stevia en god stor potte (16 cm er fin, men gerne endnu større) og herefter holde jorden godt fugtig. Det er langt nemmere når potten er stor, så tørrer den ikke så nemt ud.
Jeg spekulerer på om du huskede at hælde godt med vand på efter at du omplantede din stevia?
Jeg tror ikke det er bananfluer der spiser din plante, men simpelthen for lidt vand.
Her er hvad du gør:
- Tag 3-4 topskud af din plante og lav stiklinger - Se her
- Plant din stevia en en endnu større potte (gerne 20 cm) med en god blomsterjord.
- Gennemvæd jorden i potten efter du har plantet om, så du sikrer dig at Stevia får den bedste start i sin nye potte
- Sørg for at planten får godt med lys
- Hvis alt går galt, så har du dine stiklinger og kan arbejde videre med.
Jeg hører ofte fra veninder, bekendte m.m. at deres stevia døde ud.
Jeg har absolut ikke grønne fingre, men mine stevia vokser i vildskab :) Så et eller andet må jeg gøre rigtig, og jeg tror det er min gavmildhed med postevandet :) :)
Ang. banafluer, så har jeg dem også her i huset... Grrr.... det kan være svært at holde dem væk når jorden er så fugtig.
Pøj pøj og lad mig høre hvordan det går med staviaplanten :)
Etiketter:
Formering af stevia,
inde,
plante,
stiklinger,
svar på spørgsmål,
tips,
vand,
vindueskarm
Abonner på:
Opslag (Atom)





