Viser opslag med etiketten ude. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten ude. Vis alle opslag

lørdag den 3. september 2011

Overvintring af Stevia

Et par af stænglerne er gået til i det danske vejr. så det er snart tid at komme inden døre.


Tiden der snart kommet til at få din stevia i hus for vinteren
Den tåler ikke mindre end 10 grader og skal derfor overvintre inden for.

Find en god stor potte gerne 20 cm i diameter eller mere, med plads til godt med muld
Grav planten op og plant den i potten.

Din stevia vil klare sig fint i stuen vinteren over, hvis den står et sted hvor der er godt med lys og har en let fugtig jord.

Næste sommer er planten igen klar til komme ud i det gode vejr.

Det er altid en god ide at tage stiklinger fra din Stevia og sætte i et glas vand. så har du nogle i baghånd hvis planten skulle gå til for dig.

søndag den 24. juli 2011

Hård sommer for Steviaplanten

En del gule og brune pletter på bladene vidner om en hård sommer

Tæt og kompakt, fyldt med store og små blade er resultatet af at stå uden for

Knap så kompakt plante i sydvendt vindueskarm indenfor


Det har været en hård sommer for stevia planten i år.
Vi har ikke fået alt for varme nætter, så planten må kæmpe lidt ekstra i de danske somre i forhold til sydens sol og varme.

Planten klarer sig dog fint uden for. Min plante står ved en sydvendt husmur.
Da planten blev plantet ud, plantede jeg samtidig de små stiklinger i potten indenfor.
De er nu lige så høje som planten udenfor, men slet ikke så kompakt. Det er tydeligt at se forskel på de to planter, og det er lige før man skulle tro at det ikke var samme art.

Det bliver spændende at se om vi får en god sensommer.Da det selvfølgelig får betydning for hvornår planten skal tages ind igen.