lørdag den 24. september 2011

Spørgsmål fra en af mine dejlige læsere


Bladene hænger og nogle få blade nederst er begyndt at visne, fordi jeg ikke har været gavmild nok med vandkanden.
Normalt strutter badene i stedet for at hænge.


Jeg fik dette spørgmål som en kommentar på mit flødebolleprojekt :)
Det får da lige sin helt egen tråd
Hej Rollike, jeg håber du kan hjælpe mig, da du lader til at være den bedste Stevia-kender i blogosfæren!
Jeg købte på MAD Foodcamp i slut august en Steviaplante. Den vokser pænt, men jeg har ret svært ved at holde "liv" i den - bladene hænger ofte lidt, selvom jeg giver den en lille smule vand næsten dagligt (det er noget med, at den kun lige skal være fugtig, ikke?).
Jeg har omplantet den i en 16 cm. i diameter potte, hvilket hjalp, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med dens udseende.
Ofte synes bladene også at visne hen - eller bliver de mon spist af bananfluer?
Har du nogle gyldne tips, du kan bidrage med?
(Undskyld jeg skriver her, ledte forgæves efter en mailadresse)
Hilsen en trofast læser:)
Det er altid hyggeligt at få en kommentar med på vejen... vil da meget hellere have dem her på bloggen end på mail... så 1000 tak for din kommetar/spørgsmål :)

Jeg vil tro at du faktisk giver den for lidt vand.
De gange jeg har oplevet at bladene hænger på min plante er når den får for lidt vand.
Stevia drikker store mængder vand, og jeg har ind til nu ikke haft "held" til at drukne den, til trods for at mine planter til tider har sejlet i vand! :)

Læs også tråden her

Det bedste du kan gøre at give din stevia en god stor potte (16 cm er fin, men gerne endnu større) og herefter holde jorden godt fugtig. Det er langt nemmere når potten er stor, så tørrer den ikke så nemt ud.
Jeg spekulerer på om du huskede at hælde godt med vand på efter at du omplantede din stevia?

Jeg tror ikke det er bananfluer der spiser din plante, men simpelthen for lidt vand.

Her er hvad du gør:

  1. Tag 3-4 topskud af din plante og lav stiklinger - Se her
  2. Plant din stevia en en endnu større potte (gerne 20 cm) med en god blomsterjord.
  3. Gennemvæd jorden i potten efter du har plantet om, så du sikrer dig at Stevia får den bedste start i sin nye potte
  4. Sørg for at planten får godt med lys
  5. Hvis alt går galt, så har du dine stiklinger og kan arbejde videre med.
Jeg hører ofte fra veninder, bekendte m.m. at deres stevia døde ud.
Jeg har absolut ikke grønne fingre, men mine stevia vokser i vildskab :) Så et eller andet må jeg gøre rigtig, og jeg tror det er min gavmildhed med postevandet :) :)

Ang. banafluer, så har jeg dem også her i huset... Grrr.... det kan være svært at holde dem væk når jorden er så fugtig.

Pøj pøj og lad mig høre hvordan det går med staviaplanten :)

3 kommentarer:

  1. Tusind tak for dit svar, min plante ser ud præcis som på dit billede, så det er helt sikkert der, problemet er!
    Fra nu af vil den få rigelige mængder vand:)

    Mange tak for hjælpen

    Mvh Sophie

    SvarSlet
  2. Hejsa

    Jeg har en meget høj stevia, der efter den er begyndt at blomstre,hænger med bladene ligemeget hvor meget vand jeg giver den :-(
    Den står altid halvt fyldt med vand. Jeg plejer at have den på badeværelset i vinduet, men jeg tænker den måske blev for kold?

    Mh. Lea
    Ps. Tak for en god blog ;-)

    SvarSlet
  3. Har læst lidt om de fluer, da jeg overvejer at få en Stevia plante, men ikke er vild med fluerne... de hedder åbenbart "sørgemyg" og lægger deres larver i jorden. De trives især hos planter hvor jorden er fugtig hele tiden. Har set i forskellige fora at et lag kaffegrums på overfladen af jorden i potten, skulle holde fluerne væk, fordi de ikke kan lide kaffen og dermed ikke formerer sig.

    SvarSlet

Jeg vil blive utrolig glad, hvis du skriver en lille kommentar, store som små, korte som lange, tykke som tynde... en kommentar på min blog gør mig i rigtig godt humør også selvom det blot er en lille én... 1000 1000 tak :)