Viser opslag med etiketten flødebolle. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten flødebolle. Vis alle opslag

søndag den 4. september 2011

Projekt flødebolle

Stevia-flødeboller netop hevet ud af ovnen

En flødebolle er jo normalvis noget man forbinder med sukkerbomber så det basker!

så jeg tænkte... gad vide om man kan lave en flødebolle på steviaekstrakt i stedet for sukker?
Ja det må altså prøves! :) det er jo utroligt at  man ud fra en plante kan lavet sit eget sødemiddel :)

Jeg er ikke kommet så langt i mit projekt endnu... men har ind til videre forsøgt mig med æggehvider, en lille smule salt (mikro-lidt) og meget indkogt stevia ekstrakt.

så kom massen i ovnen ved 175 grader i 3-4 minutter.

Konsistensen er egentligt okay.
Ikke helt så cremet som flødeboller laver på sukker, lidt mere en blanding mellem det og skumfiduser uden at være lige så faste som skumfiduser.

Det havde nok ikke gjort noget at koge lidt vanilje sammen med steviabladene og så evt. lige røre en lille smule agavenektar i.

Det må forsøges! :)

Men ind til nu helt klart noget der kan arbejdes videre med uden af det ender helt galt.

Planen er at de skal laves på en bund af stevia-marcipan overtrukket med mørkt chokolade... uhmm... mums!

Smid en kommentar hvis du har forsøger dig med flødebollerne og kommer frem til noget interessant (både hvad man kan gøre og hvad man absolut ikke skal gøre). Eller smide en kommentar hvis du har forslag til hvordan man kan gøre konsistensen mere cremet uden at have sukker med :)