Viser opslag med etiketten udplantning. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten udplantning. Vis alle opslag

søndag den 24. juli 2011

Hård sommer for Steviaplanten

En del gule og brune pletter på bladene vidner om en hård sommer

Tæt og kompakt, fyldt med store og små blade er resultatet af at stå uden for

Knap så kompakt plante i sydvendt vindueskarm indenfor


Det har været en hård sommer for stevia planten i år.
Vi har ikke fået alt for varme nætter, så planten må kæmpe lidt ekstra i de danske somre i forhold til sydens sol og varme.

Planten klarer sig dog fint uden for. Min plante står ved en sydvendt husmur.
Da planten blev plantet ud, plantede jeg samtidig de små stiklinger i potten indenfor.
De er nu lige så høje som planten udenfor, men slet ikke så kompakt. Det er tydeligt at se forskel på de to planter, og det er lige før man skulle tro at det ikke var samme art.

Det bliver spændende at se om vi får en god sensommer.Da det selvfølgelig får betydning for hvornår planten skal tages ind igen.

lørdag den 4. juni 2011

Udplantning af stevia

Sommeren har ladet vente på sig i år. men nu hvor vi er henne i juni kan du roligt plante din stevia ud.
det bedste tidspunkt for udplantning af stevia er fra marts til spemtember.
Du skal sikre dig at graderne ikke er under 10 om natten.

Din Stevia skal stå et lyst sted, men ikke i for meget direkte sollys.

Køb noget godt muld (gerne med gødning), der sikrer at jorden nemt holdes fugtig, og sørg for at vande godt hele sommeren igennem.

søndag den 8. maj 2011

Stevia pynter godt i stuen

Din stevia har det bedst med at blive indendøre i forårsmånederne ind til nattetemperaturen er på ca. 10 grader, så kan du plante den ud.

I et synvendt vindue står den flot. du skal blot huske at vande den jævnligt, da den suger en del vand.

Det kan være en god ide med et par bomsterpinde, da steviaen kan blive ret høj.