lørdag den 3. september 2011

Overvintring af Stevia

Et par af stænglerne er gået til i det danske vejr. så det er snart tid at komme inden døre.


Tiden der snart kommet til at få din stevia i hus for vinteren
Den tåler ikke mindre end 10 grader og skal derfor overvintre inden for.

Find en god stor potte gerne 20 cm i diameter eller mere, med plads til godt med muld
Grav planten op og plant den i potten.

Din stevia vil klare sig fint i stuen vinteren over, hvis den står et sted hvor der er godt med lys og har en let fugtig jord.

Næste sommer er planten igen klar til komme ud i det gode vejr.

Det er altid en god ide at tage stiklinger fra din Stevia og sætte i et glas vand. så har du nogle i baghånd hvis planten skulle gå til for dig.

3 kommentarer:

  1. Jeg er virkelig glad for at have fundet din blog!
    Jeg har lige købt mig en stevia, og jeg forventer at erstatte sukker her i huset med stevia. (ikke at vi bruger meget sukker, men i kager og sådan).
    Jeg har så fået at vide det er en staude = den kan leve i haven. Men du skriver den ikke kan tåle under 10 grader???
    Jeg vil nok kunne få plads til den i en potte til vinter, men det ville være lidt træls, for jeg har små vinduer (bondevinduer) der i forvejen er godt fyldt op ;)
    Og kan man evt. fryse den ekstrakt du laver i isterninger? For jeg får jo ikke brugt så meget på en uge ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtig nok, udendørs er det en et-årig plante :) Den dør så snart kulden nærmere sig.
      Tag nogle små stiklinger fra og plant dem i potter indenfor, og klip den bare ned hvis du synes den bliver for voldsom eller lav nye stiklinger og smid den gamle ud :)Når du arbejder med stiklinger så kan du faktisk få stevia til at yngle "i vildskab" mildest talt :) Måske går din plant i blomst og så vil der være frø når den afblomstrer, så er du jo klar til næste sommer allerede :)
      Jeg synes personligt det er svært at erstatte sukkeret med stevia, især det hjemmelavede ekstrakt. da det har en helt anden konsistens og en anden måde at søde på.
      Kombiner med frugtmos eller blendede tørrede frugter i brød og kager.
      Sukkeret er ofte med til at give konstistens også :)
      Jeg håber du vil dele dine erfaringer med mig :) jeg vil meget gerne høre om dem :)
      "thumbs-up" for frysningen :D

      Slet
  2. Jeg håber, at mine 2 stevia-sorter vil overvintre i år - jeg har ikke haft held med hverken potter eller stiklinger endnu, men 3. gang er lykkens gang, ikke :-?
    Til gengæld har jeg haft stor glæde af at anvende stevia, så her kommer et par tips, selvom din blogg ser lidt forladt ud:
    Sammensæt ingredienser til hjemmelavet ketchup, men spring sukker over og kom en stilk stevia i. Lad koge lidt ind og fjern stevia inden massen blendes. Det er godt!
    Sukkerfri syltetøj bliver også fint af, at et stilk stevia koger med, marmelade ligeså, blot skal megen frugt have hjælp af lidt stivelse for ikke at løbe af brødet.
    Jeg er stor fan af citron-ingefær-kanel shots og har suppleret med steviastilk under kogningen.

    SvarSlet

Jeg vil blive utrolig glad, hvis du skriver en lille kommentar, store som små, korte som lange, tykke som tynde... en kommentar på min blog gør mig i rigtig godt humør også selvom det blot er en lille én... 1000 1000 tak :)