torsdag den 1. september 2011

Lav selv sukkerfri marcipan med frisk stevia

Her som marcipanbrød med chokolade. Billedet snyder lidt da det ligner lyst chokolade.
Her kan vælges at pensle sukkerfri chokolade på i stedet.


Mit hjemmelavede steviaekstrakt er efterhånden en fast del af køkkeninventaret her i huset.

Jeg synes jeg får de bedste resultater med stevia når jeg koger bladene ind og laver en ekstrakt, eller lader bladene trække i varmt vand (hvis det er muligt i opskriften).

I dag har jeg lavet marcipanbrød. OG! jeg kan love for at de er lækre!
Du kan se opskriften her

Som i kan se i opskriften er der brugt dadler sammen med stevia. Jeg synes ikke steviaekstrakten er god til at stå alene som sødemiddel, da sødmen først kommer som en eftersmag. Men hvis der suppleres med noget der søder med det samme (og yderst på tungen) er det rigtig godt.
Så bøde agavenektar og dadler harmonerer fint sammen med steviaekstrakt.

opskriften på mit steviaekstrakt finder du her

Ca. 30 g. steviablade kogt ind til 1½ dl. ekstrakt (det er altid godt at have lidt gamle flasker på lager)


Jeg havde dog kun lige mørk pålægschokolade i huset da jeg var i gang med at lege lidt i køkkenet... Men jeg vil helt klart anbefale at bruge en fyldig 70-80% chokolade af god kvalitet for din hjemmelavede marcipan kan sagtens bære et godt stykke kvalitetschokolade.

Nu er det jo snart tiden at min Stevia ikke længere kan klare nætterne uden for.
Et par af stænglerne er bukket under for den danske sommer og visnet.

Jeg har ikke helt besluttet om jeg tager min stevia ind vinteren over eller om jeg bare beholder den der har stået indenfor hele sommeren.

hvis du kun har den ene du har stående ude i haven kan du enten plante den i en potte og tage den ind, eller tage stiklinger af den nu. Det kan du læse om her

Jeg regner med at pelse min stevia inden alt for længe og koge godt med ekstrakt.
Det bliver frosset ned i isterningeposer og er klar til at blive taget op lidt efter lidt.

Så kan jeg lave marcipangrisen til jul på en sund og velsmagende manér

Velbekomme...
Det bliver ikke sidste gang du laver disse marcipanbrød!

2 kommentarer:

  1. Og her fik jeg så svaret på om det kunne fryses :D

    SvarSlet
  2. Har lige i dag købt en Stevia plante...og hvad så nu..?

    derfor super dejligt med dine erfaringer..nu skal der læses og prøves :)
    tak-Tak :)

    SvarSlet

Jeg vil blive utrolig glad, hvis du skriver en lille kommentar, store som små, korte som lange, tykke som tynde... en kommentar på min blog gør mig i rigtig godt humør også selvom det blot er en lille én... 1000 1000 tak :)