søndag den 4. september 2011

Projekt flødebolle

Stevia-flødeboller netop hevet ud af ovnen

En flødebolle er jo normalvis noget man forbinder med sukkerbomber så det basker!

så jeg tænkte... gad vide om man kan lave en flødebolle på steviaekstrakt i stedet for sukker?
Ja det må altså prøves! :) det er jo utroligt at  man ud fra en plante kan lavet sit eget sødemiddel :)

Jeg er ikke kommet så langt i mit projekt endnu... men har ind til videre forsøgt mig med æggehvider, en lille smule salt (mikro-lidt) og meget indkogt stevia ekstrakt.

så kom massen i ovnen ved 175 grader i 3-4 minutter.

Konsistensen er egentligt okay.
Ikke helt så cremet som flødeboller laver på sukker, lidt mere en blanding mellem det og skumfiduser uden at være lige så faste som skumfiduser.

Det havde nok ikke gjort noget at koge lidt vanilje sammen med steviabladene og så evt. lige røre en lille smule agavenektar i.

Det må forsøges! :)

Men ind til nu helt klart noget der kan arbejdes videre med uden af det ender helt galt.

Planen er at de skal laves på en bund af stevia-marcipan overtrukket med mørkt chokolade... uhmm... mums!

Smid en kommentar hvis du har forsøger dig med flødebollerne og kommer frem til noget interessant (både hvad man kan gøre og hvad man absolut ikke skal gøre). Eller smide en kommentar hvis du har forslag til hvordan man kan gøre konsistensen mere cremet uden at have sukker med :)

3 kommentarer:

  1. Kunne godt forestille mig - at hvis nu der var lidt husblas i stevia-ekstraten, som piskes med i æggehviderne.. Det kunne nok godt give lidt mere cremethed og holde på luften (ligesom der også piskes husblas i skumfiduser.. )

    Jeg tester min tese i aften :) Overvejer om jeg skulle forsøge også at lave en portion skumfiduser med stevia og finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre :)

    Glæder mig vildt til at blive inviteret på stevia-flødeboller :)

    Jannie

    SvarSlet
  2. så glæder jeg mig til at blive inviteret på stevia-skumfiduser :)
    Men husk lige det agavenektar eller andet for at supplere sødmen :)

    SvarSlet
  3. Hej Rollike, jeg håber du kan hjælpe mig, da du lader til at være den bedste Stevia-kender i blogosfæren!

    Jeg købte på MAD Foodcamp i slut august en Steviaplante. Den vokser pænt, men jeg har ret svært ved at holde "liv" i den - bladene hænger ofte lidt, selvom jeg giver den en lille smule vand næsten dagligt (det er noget med, at den kun lige skal være fugtig, ikke?).
    Jeg har omplantet den i en 16 cm. i diameter potte, hvilket hjalp, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med dens udseende.

    Ofte synes bladene også at visne hen - eller bliver de mon spist af bananfluer?

    Har du nogle gyldne tips, du kan bidrage med?

    (Undskyld jeg skriver her, ledte forgæves efter en mailadresse)

    Hilsen en trofast læser:)

    SvarSlet

Jeg vil blive utrolig glad, hvis du skriver en lille kommentar, store som små, korte som lange, tykke som tynde... en kommentar på min blog gør mig i rigtig godt humør også selvom det blot er en lille én... 1000 1000 tak :)